= Nizami Gəncəvi yaradıcılığında iqtisadi
motivlər =
Hər
kim qənaətlə əgər şad olar,
O,hörmətli olar,sərazəd olar.
N.Gəncəvi
Xalqımızın böyük
humanist şairi və mütəffəkkiri Nizaminin əsərləri əsrlərdir ki,dünya bədii söz
xəzinəsinin nadir incisi kimi tərəqqipərvər bəşəriyyətin diqqətini cəlb
edir.Nizqmi poeziyası elə qüdrətli tərbiyəvi məzmuna malikdir ki,insan bu təsir
altına düşməyə bilmir.O,əsərlərində qaldırdığı dünyəvi problemlərlə bütün nəsillərin
mənəvi müasiri olmuş və bizim də müasirimiz olaraq qalır.
Dahi şairimizin iqtisadi ideyaları onun
yaradıcılığında mühüm yerlərdən birini tutur.Şair cəmiyyətin ictimai-iqtisadi
quruluşu,əmək bölgüsü,istehlak məsələləri üzrə qiymətli fikirlər irəli
sürmüşdür.
N.Gəncəvinin
yaradıcılığında diqqəti cəlb edən mühüm problemlərdən biri də əməyə və əmək
adamlarına münasibətdir.Şair,demək olar ki,poemalarının hamısında bu problemə
toxunmuş maraqlı,yaddaqalan əməkçi insan surətləri yaratmışdır.Həmin surətlər
vasitəsilə o,zəhmət adamlarına münasibətini bildirir və əməyin
estetikasını,insana şərəf və şöhrət gətirdiyini oxucuya dərk etdirir,mənəvi tərbiyənin
ayrılmaz hissəsi olan əməyə məhəbbət hissi aşılayır.
“Sirlər xəzinəsi”poemasında Kərpickəsən
qocanın dediyi ”Mən əlimi zəhmətə ona görə öyrətdim ki,bir gün sənin qarşında əl
açıb xəcalətə düşməyim”sözləri əmək adamının mənəvi üstünlüyünün ifadəsidir.
“Xosrov və Şirin” poemasında şair sadə əmək
adamını yüksək mənsəb sahibi olanlardan üstün tutur:
Bal verən arının bircəsi yəqin,
Yüzündən yaxşıdır bal yeyənlərin.
Şair bəzən əmək haqqında fikrini elə yığcam
-cəmi bir neçə misrada ifadə edir ki,onunla əməyin mahiyyətini oxucuya elə başa
salır ki,istər-istəməz əməyə,zəhmətə müəyyən meyil yaranır.
Zəhmətlə açarsan bağlı tilsimi,
Acdın,xəzinə çıxar aydın gün kimi.
Yaxud:
Zəhmət fəryad deyildir, bir şadlıqdır
insana,
Zəhmətinin axırı rahatlıqdır
insana.
Nizami əməkdən qorxan,zəhmətdən çəkinənləri kəskin
məzəmmət edir,müəyyən bir işlə məşğul olmağa çağırır.O,”Sirlər xəzinəsi”
poemasında yazır:
Hünər qeyrət dəmidir,yatma əbəs həyatda,
Ülviyyətə çalmağa göstər həvəs həyatda.
Yaxud:
Əzaba qatlanmaqla hər niyyətə çatarsan,
Zəlillikdən qurtarıb ülviyyətə çatarsan.
N.Gəncəvi
yaradıcılığında israfçılığı tənqid edir,oxucunu qənaət və yığım vərdişlərinə
dair fikirləri ilə tərbiyələndirir.Şair “Xosrov və Şirin” poemasında bildirir
ki,insan əlindəkilərə qane olarsa şad olar,qənaət hər şeyə yetər:
Ağlın var,hər şeydən çalış uzaq ol,
Nəyin var qane ol,onunla şad ol!
Dünyada əlimdə şey yoxsa əgər,
Qənaət ki,vardır,o bəsdir,yetər!
Duzla ağarsa da xörəyin üzü,
Qaydasında gərək tökəsən duzu.
Nizami “Sirlər xəzinəsi” əsərində də bildirir
ki,insan heç bir ölçüdən kənara çıxmamalı,əlində olan malını boş yerə
dağıtmamalıdır:
Dağıtma əlində var isə sərvət ,
Bihudə yeməkdən çəkərsən zəhmət.
Xərclərkən ölçüdən gəl götütmə əl,
Nə artıq,nə əksik,ortadır gözəl.
Bir şey qaydasından çıxarsa kınar,
Ondan üz döndərər əlbət ki ruzgar.
Şair “Leyli və Məcnun”poemasında
da yazır ki,insanlardan başqa bütün canlılar qənaət edir,halbuki şüurlu canlı
yalnız insandır.Öyrənirik ki,insan ayağını yorğanına görə uzatmalı,həddən artıq
israfçılıqla özünü fəlakətə salmamalıdır:
İnsanlardan başqa bütün canlılar,
Qənaət evində tutmuşdur qərar.
Bir də ayağını öz yorğanından,
Artıq uzadanlar bədbəxtdir ,inan
Nizami tamahkar
insanları itdən də əksik hesab edir,gözü başqasının malında olan adamı “ələfə
göz dikmiş uzunqulağ”a bənzədir.O,insanları dünyanın keçici zövqlərinə
aldanmamağı,var-dövlətin,qızılın-gümüşün insana heç bir xoşbəxtlik gətirməyəcəyini
vurğulayır:
Qəlbini çalmasın bu mal,bu dövlət,
Azı bir zillətdir,çoxu fəlakət.
Sənincin bir yükdür daim xəzinə,
Dincəlmək istərsən,ver özgəsinə.
Qızıl toplanacaq bir atəş deyil,
Uzaq ol,yanarsan yoxsa,onu bil.
Şairin fikrincə,yeməyi
mümkün olmayan bir daşın dəyəri yoxdur:
Dəyərsiz bir daş ki,olmayır yemək,
Onunçun bu qədər zəhmət nə gərək?
Qızılı
toplayıb yerə basdıran,
Özü torpaq yeyər,əslinə baxsan.
Nizami kainatın əşrəfi,ən
böyük yetirməsi hesab etdiyi insanı öz adına layiq olmağa çağırır.Nizamiyə görə
insan dünyaya dünyanın mahiyyətini anlamağa,daha ali məqsədlər üçün gəlmişdir:
İnsan yem dalınca qaçmasın gərək,
Quşdan ayıq olsun,zirəkdən zirək.
Nə şəhvət,nə yuxu,nə də ki,yemək,
Həyatın mənası olmasın gərək.
Yatmağı,yeməyi bu aləmdə sən,
Eşşək,öküzdə
də görə bilərsən.
Anlayıb,düşünək hər şeyi gərək,
Hər sirri açmaqla hünər göstərək.
Yerləri,göyləri öyrənək bir-bir,
Qalmasın bizimçin açılmamış sirr.
_____________________________________________________________
Astara rayonu,
A.Hidayətov adına
Lovayın kənd tam
orta məktəbi
7-ci sinif şagirdi
Mirzəyeva Nərgiz Zaur qızı – 12.10.2007-ci il təvəllüdlü
Комментариев нет:
Отправить комментарий